torsdag 5. oktober 2006

Boken kan nå bestilles fra Frihet


Lever vi i de siste tider?

Boken endetid kan nå bestilles fra Frihet forlag. Den er sendt til trykking og vil være klar om ikke lang tid. Boken koster kr 149,- Kjøper du den i din lokale forhandler av kristelig litteratur slipper du porto, bestiller du fra Frihets nettbokhandel kommer porto i tillegg.

OMTALE:
Mange kristne ser på alt som skjer rundt oss i dag og spør seg selv: Lever vi i de siste tider? Kommer Jesus snart igjen? Hva skjer når Jesus kommer?

Ulf Magne Løvdahl har i denne boken lagt vekt på det
bibelske materialet om endetiden. Her får du en meget
god oversikt over det som skal skje i endens tid.

- Boken holder seg til Bibelen og ikke til spekulasjoner
- Boken har kapitler de fleste andre bøker mangler, men som absolutt har med endetiden å gjøre.
- Boken er lettlest og oversiktlig.
- Hvert kapittel innledes med en tidslinje, så man ser hvor man er i forhold til andre hendelser i endetiden.

EKSEMPLER på emner som behandles i boken:
Døden - Opprykkelsen - Kristi domsstol - Lammets bryllup - Den store trengsel - Harmageddon - Tusenårsriket - Den store hvite trone - Den evige skjebne m.m.

26 kommentarer:

Geir sa...

Flott tiltak å få en egen blogg om endetiden og dens hendelser.
Dette er et tema som vi gjenfødte troende må få mer fokus på.
Det er viktig at vi kjenner til hva som skal komme til å skje.
Men det viktigste er selvsagt at vi her vår "billett i lomma" når Jesus henter sine hjem. Enten det er ved at vi dør mens vi er på jorden, eller det er ved bortrykkelsen.

Anonym sa...

Så en interessant kommentar på kristenblogg.no. Paulus sier: 1 Tess Og de som døde i troen på Kristus, skal først stå opp. Deretter skal vi som er blitt tilbake og fremdeles lever, sammen med dem bli rykket opp i skyene, i luften, for å møte Herren. Altså må noen døde oppstå før opprykkelsen. I Åp 20 står det: Jeg så troner, og noen satte seg på dem, og de fikk makt til å holde dom. Jeg kunne også se sjelene til dem som var blitt halshogd fordi de hadde holdt fast på Jesu vitnesbyrd og på Guds ord, og alle som ikke hadde tilbedt dyret eller bildet av det og ikke tatt merket på pannen eller hånden. De ble levende igjen og hersket sammen med Kristus i tusen år. Men de andre døde ble ikke levende før de tusen år var gått. Dette er den første oppstandelse.

De som døde under antikrist skal altså være med i den alder første oppstandelse, og opprykkeslen kan da umulig skje før dette.

Anonym sa...

Dette er en vanlig feiltolkning av både 1. Tess og Åpenbaringen. Ved å lese sammenhengen i 1. Tess, ser du at poenget her er at vi som lever ikke skal ha noen fortrinn fremfor de som er døde. Man var bekymret for at de døde ikke skulle bli med i opprykkelsen. Men de døde skal oppstå først og vi forvandles, dette er en og samme hendelse. Det skjer ikke med 1000 års mellomrom, men kanskje heller med sekunders mellomrom (hvis vi snakker om de troende).

Videre vet vi at det blir folk frelst i trengselstiden, det er rett. Dette gjelder blant annet den store hvite skare.

Men samtidig vet vi at det skal være to oppstandelser fra de døde. En for de troende, ved opprykkelsen, og en for de ufrelste ved Jesu gjenkomst. Dette er blandet sammen i innlegget til Anonym.

Alt dette er grundig forklart og utdypet i boken Endetid, som nå etter hvert burde være lett å få tak i, både i bokhandel og fra frihet forlag. En blogg egner seg ikke så godt for lengre forklaringer og oppklaringer.

Anonym sa...

Til endetid:

Det var ikke ment som en tolkning. Det står bare at de som døde under antikrist skal være med i den aller første oppstandelse. Og siden det skal være en oppstandelse sammen med opprykkelsen kan jo ikke denne finne sted før dette.

Hvis disse versene skal kunne tolkes til å si noe annet enn dette, så føler jeg nok at vi står svært fritt til å trekke egne sluttninger ut fra det som står i Bibelen.

Anonym sa...

Åpenbaringsboken er kanskje den boken i Bibelen som flest kristne synes er vanskelig å forstå, og derfor også lettest å snuble i. Igjen vil jeg bare si at de ting du tar opp (det hadde vært fint om du opptrer med navn) er omtalt i boken Endetid, som denne bloggen har som utgangspunkt.

Her må vi være klar over at antikrists ånd er tilstede i vår verden i dag. Det betyr ikke at personen antikrist er synlig i dag, men at den ånd han representerer også forfølger og dreper troende i dag. Dette tror jeg vi kan være enige i. Så allerede før trengselstiden er det mennesker som har nektet å følge antikrist, eller dyret om du vil, og av den grunn har måttet lide martyrdøden. Det er langt flere kristne martyrer i dag enn noen gang tidligere i historien.

Men når du hopper rett inn i kapittel 20 i åpenbaringen, uten først å få med alt som har skjedd før dette - kan man lett overse viktige opplysninger som er gitt tidligere.

Også Åp 20 beskriver to oppstandelser fra de døde i forbindelse med endetiden. Den ene for de troende og den andre for de ikke-troende. Når vi ser sammenhengen i Guds ord, forstår vi at det her først og fremst er tale opp oppstandelsen ved opprykkelsen og oppstandelsen ved gjenkomsten. De martyrene som omtales er først og fremst martyrene fra tidligere tider (før opprykkelsen). Men også martyrer i trengselstiden vil få del i den første oppstandelsen. Den som fører menneskene inn i Guds nærhet, og hvor de får leve med Herren i det kommende tusenårsriket. Siden disse tar imot evangeliet på et senere tidspunkt, vil de oppleve den første oppstandelsen på et senere tidspunkt enn de andre troende (alt innenfor en syvårsperiode fra opprykkelsen til gjenkomsten).

Anonym sa...

Takk for svar.

Når det gjelder meg så er jeg nok bare en som har lest en del i Bibelen på egenhånd.

Jeg antar at min "villfarelse" var at jeg antok at dette med å ta "dyret merke" på pannen eller hånden var noe helt spesiellt som skulle skje under "antikrist" sin maktperiode.

Men siden du kanskje har klarhet i dette. Det står som sagt i Åp 13 at ingen kan kjøpe eller selge uten å ha dette merket: dyrets navn eller det tall som svarer til navnet.

Har det noen gang vært slik at ingen kan kjøpe eller selge uten noe slikt? Eller kan dette være noe som kommer i god tid før den "første oppstandelse" og opprykkelsen?

Takknemlig hvis du har tid til svare.

Bibelleser.

Anonym sa...

Tror du må lese mine innlegg igjen. Jeg sier jo nettopp at de som tar ikke tar dette merket, vil få del i den første oppstandelse. At det er mennesker som blir frelst under trengselstiden, men at opprykkelsen av menigheten er før dette. Det er ingen motsetning i disse forhold. Det viser bare at Gud har større tanker enn mange av oss har. Han tillater mennesker å bli frelst selv etter at han har hentet menigheten. Men mye av dette som du strever med rundt endetiden vil bli åpenbart ved å lese boken.

Anonym sa...

Har grublet og studert.

Det jeg ikke greide å se, og egentlig ikke trodde var mulig, var at man kan få del i "den første oppstandelse" på et senere tidspunkt. Du selv antyder jo at både opprykkelsen og den første oppstandelsen kan skje på et sekund. Det vil si at man faktisk kan "overleve" dette, så dø, og senere få del i den. Det vil med andre ord si at tidsaksen i Bibelen ikke følger "jordisk tid".

Nå skal jeg studere Bibelen for å prøve å finne ut om det er noe som kan belyse dette forholdet.

For jeg har gjort det til et prinsipp og selv prøve å forstå ting ut fra det som står i Bibelen. Etter å ha lest endel "utlegninger" ser jeg at nesten alle menigheter har sine varianter på forskjellige områder. Av alle slike kan man jo garantere med 100% sikkerhet at bare en av dem er riktig. Så det gjelder å finne ut hvem. Og da må man studere :) Jeg tror det er det Gud ønsker.

Jeg leste forresten en bok om en kineser som var inne på akkurat dette. Under de store vekkelsene sendte utlendinger bøker med varierende "forklaringer" til de forskjellige lederne. Så ble det splittelse og stagnasjon.

Jeg innrømmer at det er mye jeg ikke forstår i Bibelen. Men en ting er sikkert. Jeg skal aldri gi meg ut for å forstår noe jeg ikke er helt sikker på.

Anonym sa...

Å søke inn i Bibelen er en god ide. Lykke til med studiet.

Ellers er det også vanskelig å diskutere innholdet i en bok man ikke har lest. Anbefaler deg å spørre etter boken i din lokale bokhandel.

Ha en velsignet dag!

Anonym sa...

Jeg la inn følgende spørsmål under "Lammets brylup" i håp om at noen kunne gi meg noen tips. Kanskje det siste blogginnlegget blir lest litt oftere, så jeg legger det inn her også. Håper det er greit.

Mvh. interessert.

--------->

Jeg lurer på, hva skal skje med de kristne som skal leve i tusenårsriket? Skal de ikke få være med i bryllupet? Skal de ikke få del i alle løftene som er gitt i Bibelen? Og hva skal skje med de kristne som lever når tusenårsriket avsluttes?

Og hva med den bruden som beskrives i Åp 21,9-10:
En av de sju englene som hadde de sju skålene, fylt av de sju siste plager, kom bort til meg og sa: "Kom, jeg vil vise deg bruden, Lammets hustru." I Ånden førte han meg opp på et stort og høyt fjell og viste meg den hellige by Jerusalem. Den kom ned fra himmelen, fra Gud.

Dette er vel noe som må finne sted etter at tusenårsriket avsluttes? Snakker man om "flere bruder" eller flere bryllup?

Geir sa...

- Etter min ringe forståelse så skal de kristne(menigheten/bruden) være med i tusenårsriket, men da som Jesu regjeringsmedlemmer. Vi skal altså regjere sammen med Jesus.
- Vi skal også være med i brylluppet, både i himmelen og i brylluppsfesten nede på jorden etter at Jesus (og bruden) er kommet ned på Oljeberget (eg. Oljetreberget).
- Jeg tror vi får del i Bibelens løfter, men jeg tror det er en del løfter som er spesiellt knyttet til Jødene, og andre som er knyttet til de andre.
- Jeg tror de som blir kristne i Tusenårsriket blir "godkjent" ved Guds domstol. De som er kristne fra nådens tid tror jeg ikke blir stillt innfor Guds domstol. Der er allerede "godkjent" p.g.a. nåden(nådens tid).
- Det er nok den samme bruden det er snakk om her.
Vel, dette var bare et lite forsøk på å svare på det "interessert" spør om.

Anonym sa...

Takk til geir øynes.

Det som gjør teorien vanskelig for meg er at Gud ikke gjør forskjell på folk. Det skrurrer feks. litt hvis vi borskjemte luksuskristne skal sidestilles med maryrene. Tenk for eksempel hvor mange som ble korsfestet for sin tro!

Hvis derimot de omtalte "martyrene" utgjør de som skal herske med kristus i tusen år, da føles det mere naturlig. Og hvis alle vi andre, dvs. "vanlig døde kristne" og "de som lever når Jesus kommer" skal få del i det evige riket eller bli opprykket når tusenårsriket er slutt, da får hele Bibelen sammenheng for meg.

For da vil også hele Bibelen gjelde for alle mennesker så lenge folk lever på jorda. Da gjøres det ikke urettferdig forskjell på folk. Da vil hele Guds Ord gjelde for alle og stille alle likt. Ingen får særfordeler

Da vil også det omtalte bryllupet mellom Jesus og "Det nye Jerusalem" falle naturlig inn i bildet. Denne byen er jo nøye beskrevet, og kan vel ikke være de kristne? For med tanke på at brylluppet skulle finne sted før tusenårsriket, og byen bestå av kristne, så vil jo svært mange kristne som lever i tusenårsriket falle utenfor. Jeg tror ikke Gud er urettferdig.

Og med dette i tankene så er det også lett å innse at vi kristne skal være gjester/borgere/brudepiker osv. slik det er beskrevet i lignelsene gjennom hele NT. (jeg har ikke funnet "brudeskaren" nevnt i Bibelen overhode)

Etter hva jeg forstår er dette det denne forståelsen som i økende grad aksepteres som sannsynlig. Alle de store kristne bevegelsene rundt i verden som i dag er i vekst har visst denne troen.

Jeg anbefaler alle å ha et åpent sinn. Det er så mange eksempler på at læretradisjoner har bundet og invalidisert kristne bevegelser. Vi har alt og vinne og ingenting og tape å lese Bibelen med et åpent sinn.

Anonym sa...

Hva som skal skje i TUSENÅRSRIKET er beskrevet i et eget kapittel i boka ENDETID. Oppfordrer deg til å lese denne.

Ellers må vi be om at de som opptrer anonymt nå skriver under med navn. Det er mer ryddig og hyggelig. Takk for at dette respekteres heretter.

Anonym sa...

"Endetid" says:

"Ellers må vi be om at de som opptrer anonymt nå skriver under med navn."

Jesus spurte aldri etter navn. Tenk på Nikodemus som kom til Jesus på natten for at ingen skulle se ham! Jesus tok i mot ham likevel.

Det burde "endetid" gjøre også.

Geir sa...

Jeg synes det er en selvfølge at man opptrer med eget navn i et fora som dette.
Men det ville da samtidig være hyggelig om "Endetid" også fremsto med eget navn!:-)

Anonym sa...

Det finnes tusenvis av mennesker som "lurer på kristendommen". Svært mange ønsker å finne ut om dette er noe troverdig, men å gjøre dette offentlig på en internettside som det kan søkes på av miliarder av mennesker er en barriere for mange. Dette danner bare enda et hinder for vekst i menighetene. Mange vil automatisk asossiere dette med ønske om religiøs kontroll.

Krever man at folk oppgir navn på en offentlig internettside vil de fleste som egentlig burde være de mest interessante bare føle seg ledet til å oppgi falskt navn. Det vil i enda større grad bygge opp avstand mellom kristne og de som de ønsker å finne ut hva dette går ut på.

Selv kan jeg bekjenne at jeg har lest mye i Bibelen, men er ikke medlem i noe trossamfunn. Og krav om navn gir meg heller ingen lyst til å oppsøke noe slikt.

Det ser ut til at kristne gjør alt de kan for å isolere seg ytterligere.

Anonym sa...

Tror du har misforstått hensikten med denne bloggen. Jeg gjengir her teksten som står øverst på bloggens hovedside:

"En blogg om endetiden, basert på boken ENDETID av pastor Ulf Magne Løvdahl. Velkommen til å legge inn kommentarer og innspill. Har du tanker om endetiden, så skriv her - selv om du ikke er enig med Løvdahls syn. La dette være sted for åpen debatt."

Anonym sa...

For ordens skyld kan jeg opplyse om at det er to personer som bidrar på denne siden under navnet "Endetid." Det ene er forfatteren selv Ulf Magne Løvdahl og det andre er meg Hans Christian Hansen.

Anonym sa...

Endetid says:

"Har du tanker om endetiden, så skriv her - selv om du ikke er enig med Løvdahls syn. La dette være sted for åpen debatt."

Det var akkurat slik jeg trodde det var.

Men jeg opplevde vel først og fremst et krav om å legitimere meg, og en anmodning om å kjøpe en bok jeg kjenner lite til, men gjerne hadde kjøpt hvis denne siden kunne innspirere meg til det.

Jeg har lest så uendelig mange bøker i mitt liv. Nå prøver jeg å finne noe som ikke bare repeterer ting jeg har lest før, men som kan gi meg noen nye tanker.

Men jeg får en ganske tung følelse når jeg bare blir møtt med et tungt og dogmatisk "les boken", "det er det dette dreier seg om". Og "heretter skal du værsågod og legitimere deg".

Jeg føler nesten: "gå hjem å skam deg".

Anonym sa...

Beklager at du har følt det slik. Det har ikke vært meningen. Skriftlig kommunikasjon kan av og til være vrient.

Jeg kan selvfølgelig ikke svare for andre enn meg selv - men det har aldri vært min hensikt å verken å presse noen til å være enig med meg eller til å gi noen en følelse av at de må skamme seg.

Når det gjelder boken, tror jeg nok at du vil finne ting i den som du ikke har tenkt på før. Det er iallfall tilbakemeldingene jeg har fått fra dem som har sett på den. At den allerede foreligger i svensk oversettelse (den er oversatt men ikke utgitt enda), sier også noe om at den har møtt interesse hos mennesker som driver med bøker - til tross for at det finnes en del slik litteratur fra før.

Jeg har lest mange bøker og artikler om endetiden i forbindelse med at jeg har skrevet denne boken. Det har vært nyttig, interessant og spennende. Men mye er desverre veldig spekulativt. Jeg har forsøkt å styre unna slike ting.

Men jeg synes det er normal høflighet å presentere seg. Enten man ringer, skriver brev, deltar i diskusjoner på internett og/eller blogger, så mener jeg at det er både et spørsmål om ryddighet og høflighet. Det er kjekt å vite hvem man snakker med.

Anonym sa...

Kjære Løvdal, JEG TILGIR DEG AV HELE MITT HJERTE.

Jeg er helt enig med deg at det er riktig å presentere seg, jeg pleier jo det. Men på nettsider mener jeg dette ikke er så viktig. Det blir jo uansett bare et ukjent navn.

Men det har blitt veldig vanlig å søke på navn på nettet. Feks. ved jobbsøkning. Og kanskje sitter det en fundamentalistisk LO-sosialist et sted og vurderer jobbsøknader. En som hater kristne...... osv -ja du kan selv sikkert tenke deg hvor mange rare ting man kan oppleve :)

Jada jada, vi skal lide litt for vår tro, men det blir så uoversiktelig når det skjer gjennom internett :)

Uansett, dette med "endetiden" har blitt interessant. Her om dagen lastet jeg ned 170 taler av David Wilkerson på mp3-spilleren min. I en av dem forteller han om et syn han hadde på nittitallet. Han så 1000 branner i New York city. Massedød og børskrakk, katastrofer og kolapps i verdensøkonomien. Jeg tro dette kan ligge nærmere i tid enn vi tror. Men enda har ikke hele verden blitt nådd med evangeliet. Kanskje vil vi som lever nå få snart få oppleve vanskeligere tider?

Anonym sa...

Over hel verden opplever kristne vanskelige tider allerede. Noen steder blir man slått, torturert, fratatt eiendommer, og skilt fra familien. Andre steder blir man drept på bestialske måter - kun fordi man velger å følge Jesus. Så de vanskelige tidene er her allerede for mange troende. Men også vi i vesten vil uten tvil merke stadig sterkere at enden nærmer seg. Det er jeg overbevist om.

Hvis noen er redde for at det å stå fram som kristen på nettet, muligens kan gjøre det vanskelig å få jobb i det "kristne" landet Norge, da forteller vel det også noe ??

Anonym sa...

Løvdal

Det er sant som du sier. Hver dag kan vi lese om nye tilfeller av grov forfølgelse av kristne. Når jeg skrev "vi" og "vanskeligere" tenkte jeg kanskje særlig på oss i vesten gennerellt. Vi er nok litt bortskjemte.

Men jeg kan bekrefte at jeg har møtt mennesker som har gitt utrykk for sterkt hat mot kristne, og som på den måten har prøvd å skremme meg bort fra dette. Og jeg tror nok det finnes en del slike mennesker i ledende stillinger rundt om kring.

Det har på flere måter blitt stuerent og gi utrykk for hat mot kristendommen i Norge. Episoden med NRK's utfall mot Torp er vel ganske illustrerende.

Anonym sa...

Hei. Her leste jeg en morsom kommentar. En "Anonym" hadde skrevet:

"Jesus spurte aldri etter navn. Tenk på Nikodemus som kom til Jesus på natten for at ingen skulle se ham! Jesus tok i mot ham likevel. Det burde "endetid" gjøre også."

Men ....
Het han Nikodemus, sa du?
Hvordan kunne man vite at han het Nikodemus, hvis han ikke ville stå fram med sitt navn, men ville være anonym, slik "Anonym" krever??

Jeg bare lurte på det jeg ...

Anonym sa...

Jeg tror det er viktig å stå fram i åpenhet som kristne. Å gå i skjul i Norge, på grunn av ubehageligheter, setter vår tro i dårlig lys. Tenk på de tusenvis av kristne som virkelig lever under vanskelige kår med forfølgelse, tortur og mishandling - men som er stolte av Jesus Kristus og bekjenner hans navn i full åpenhet. Det er tro det. "For jeg skammer meg ikke over evangeliet, det er en Guds kraft til frelse."

Johan Hammerich sa...

Hei Ulf & blogglesere!

Jeg har lest boka & brukt den som forståelsesbakgrunn til å undervise konfirmanter om dette tema. Jeg brukte oversikten over hendelses forløpene plassert i forhold til hverandre kronologisk.

Dette var en stor hjelp for meg personlig til å få et helhetsbilde & fungerte bra til undervisning også.

Jeg har tidligere lest en bok (hefte) om endetiden av Charles Hansen - Lys fra profetordets lampe. Der var noe interessant spesielt omkring de to vitner som var nytt for meg da. Samtidig vil jeg si at der var en del løse ender og boken var dessverre for meg årsak til en del forvirring på flere områder og jeg hadde ikke noe klart bilde av endetiden i etterkant.

Derimot denne bok fant jeg lett å lese, alle skriftsteder var let tilgjengelige og forklart i sin sammenheng. Ofte blir et bibelvers bare puttet inn i en parentes uten noen forklaring & det kan være årsak til mer forvirring end oppklaring for en leser.

Jeg mener videre at boka er pedagogisk lagt opp, både kronologisk, gjentakelser & oppsummeringer.

For å gjøre det ekstra oversiktlig kunne man plasserer oversikt tegningen på forsiden av hvert kapitel med markering av hvor det hørte det? Noe jeg gjorde da jeg underviste mine konfirmanter.
Jeg finner også læren i boka bra understøttet og diskutert opp imot Bibelen og ulike syn på dette. En etter min overbevisning sunn tilnærming til sprengbart materiale som dette.
Jeg tenker umiddelbart at gjestene til Lammets bryllup må være engler, men hvem vet?
Det eneste jeg direkte savnet i boka var forklaring på hvem de 24 eldste er. Dvs. de er nevnt under et eget underavsnitt med mulige forklaringer. Her er en som jeg fikk fra Ingulf Diesen i en tale for nylig, som også er forfatter av en rekke bøker. Han mente at de 24 eldste representere ledere fra hver stamme av Israel altså 12 & av hedninge folkene som har sin grunnlagg på de 12 apostler. Dvs. alle folk og stammer som har tatt imot og som nevnes i Åp 4,10 står foran Guds trone, legger sine kroner ned (som også nevnes i boka) foran tronen. Det er poenget med æren som de fikk del i ved Kristi domstol, å gi æren tilbake til Gud, noe som du også er inne på i boka.

Guds velsignelse & takk