lørdag 25. november 2023

En skatt i skatten

Da jeg tidligere i høst fikk med meg hjem fra Stockholm Gustav Vasas Bibel fra 1541, følte jeg at jeg hadde fått en skatt.  Nå viser det seg at i denne skatten, finnes det enda en skatt. NY VENDING I SAKEN, se nederst.

Den aller første Bibel på Nordisk språk er den svenske Gustav Vasas Bibel fra 1541.  Jeg har skrevet om den tidligere.  Klikk her og les.

Jeg har selvfølgelig bladd i den, og sett at det både står hvem Bibelen har tilhørt.  Det er en
familie som bodde i Stockholm. Jeg har også sett en annen tekst og bilde av en mann som leser fra Bibelen.  Jeg har ikke grublet så mye på dette, men bare tenkt at de som eide Bibelen har hatt et eller annet arrangement.  Men nå har jeg lest teksten og sett nærmere på bildet.  Det viser seg at dette er en skatt i skatten.

Akkurat denne Bibelen, som nå er i mitt eie,
ble brukt da svenskene feiret 400-års jubileum for den første svenske Bibel i 1941.  Da stod domprost Bengt Olof "Olle" Nystedt (1888 - 1974) å leste fra denne på Skansen i Stockholm. Det er fantastisk at dette er dokumentert både med tekst og med bilde i Bibelen.  

Dette betyr at denne utgaven av Gudstav Vasas Bibel ikke bare er en av de originale utgavene fra 1541, men at det også var denne som ble brukt og lest fra under 400 års markeringen i Stockholm. 

OPPDATERING: Torsdag 14.3.24 ringer det på døren ca kl 8:30.  Utenfor står det tre politifolk - en fra Sverige og to fra Norge.  De viser en ransakingsordre og spør om å komme inn.  De har fått tips om at jeg har kjøpt en Bibel i Stockholm som var stjålet.  De får selvfølgelig Bibelen, som var nedpakket i eske for å tas med dagen etter til en bibelutstilling på Stord.  Det viser seg altså at han som solgte Bibelen, og som hadde en god forklaring på hvorfor han hadde den, ikke hadde rent mel i posen.  Jeg hadde blitt lurt av en kar som hadde brutt seg inn hos den egentlige eieren og stjålet Bibelen.  Jeg har derfor selvfølgelig levert fra meg Bibelen, og den er nå på vei til rette eier.  Selv om jeg gjerne skulle hatt denne i min samling, så vil jeg ikke ha tyvegods.  Godt at den derfor vender tilbake til han som er den rettmessige eier av Bibelen.

3 kommentarer:

Hans Sundberg sa...

Vilken historia! Gläder mig!

Anonym sa...

Det var trist at du ikke kunne beholde Gustav Vasas Bibel. et ble en god Bibelsamling som ble vist frem på Stord. Men bra at den kom tilbake til sin rettmessige eier.
Takk for noen fine møter. Håper du får invitasjon igjen.

Birgir sa...

Det var en fin samling med bibler du hadde med deg, selv om det hadde vørt stas med Gustav Vasa sin og.
Fine møter var det og. Håper su kommer tilbake til Stord