torsdag 7. desember 2006

Spørsmål & Svar

På denne bloggen er det flere som kommer med spørsmål knyttet til endetiden. Noen spør om hva Bibelen sier, mens andre lurer på hva andre bloggere mener.

Denne bloggen bygger på boken ENDETID av Ulf Magne Løvdahl. Så langt har de fleste spørsmål som har kommet vist at de som spør ikke har lest boken. Der ville de fått svarene de er på jakt etter. Vi oppfordrer derfor til å lese boken. Dette er en bok på 150 sider, som gir litt mer grundig og dypere forklaringer enn man kan gjøre i noen kjappe ordveksklinger på en blogg. Spør etter boken i din lokale bokhandel. Den er utgitt på Frihet forlag og kan også kjøpes direkte fra forlaget www.frihet.no

Har du lest boken, og ønsker å stille spørsmål eller få kommentarer til noe du lurer på, så må du gjerne spørre i hytt og vær :-)

25 kommentarer:

oddelv sa...

Hei Ulf Magne,
Jeg har nettopp lest boka di, og synes den er bra. Har jo lest ganske mange bøker før som omhandler samme tema. En detalj vedr.opprykkelsen jeg ikke har sett noen berøre er barna, og barn i mors liv. Hva mener du ?
mvh Odd

Anonym sa...

Den var litt vriden.

I utgangspunktet mener jeg at alle barn hører Guds rike til, og dermed vil bli med når Jesus rykker opp de troende. Dette gjelder alle barn under det vi kaller "bevisst alder." Det betyr at når man når det punktet at man selv kan ta stilling til troen, så er man selv ansvarlig for sitt liv og sin frelse. Her er det viktig at vi da presenterer evangeliet for mennesker, slik at de har noe å ta stilling til.

Det som er vrident å forholde seg til i forhold til ditt spørsmål, er barn i mors liv. Hva vil skje med dem. Det vet jeg ikke. Jeg vil anta at de blir med. Hvis noen andre har innspill omkring dette - så skriv i vei.

Geir sa...

Jeg kan ikke finne at de ikke skulle bli med til Himmelen? De er jo et menneske fra de er unnfanget av, så da er de selvfølgelig med på lik linje med alle de andre fødte barna.

Kristoffer Salvesen sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Anonym sa...

Hei.
Jeg skal holde ei bibelgruppe i kveld om endetiden.. Det er jo et fantastisk emne!
Må si jeg ikke har fått lest boka di, hovedsaklig fordi jeg ikke visste om den.

Men det jeg egentlig lurer på er: Mange mener at den hellige ånd vil forlate jorden ved opprykkelsen. Hvordan er det da mulig å bli kristen?

Ellers må jeg si det er flott du har tatt deg tid til å behandle dette emnet!

Guds velsignelse!

Anonym sa...

Vel, Bibelen sier at "det som hindrer" skal bli tatt bort fra denne jorden. Noen mener at dette er Den Hellige Ånd, andre mener at det er Menigheten.

Anonym sa...

Prestespire her:
Hei.
Har ikke lest boka, men jeg er ganske sikker på at det går mot de siste tider. En rest skal vende om i Norge tror jeg. Til alle kristne: Husk bare å legge livet i Herrens hender, vende om fra synd (Matt 3,2-3; Mark 1,2-3; Luk 3,3-6; Joh 1 ,23) og la DHÅ lede deg skritt for skritt, så har du ingenting å frykte. For i Kjærligheten finnes ikke frykt (1.joh 4, 18). Med Kjærlighet skal vi forkynne at Jesus er kommet med frelse til verden. Og det kan hende at til og med de utenfor de typiske karismatiske miljøer, får nådegaver som verktøy til å formidle Kjærligheten. Gled deg i Herren alltid! (Fil 4,4)

Anonym sa...

Vi skal bruke boka i bibelgruppa. Jeg kjøpte den først og leste den. Den bvar så bra at vi snakket sammen om det i gruppa og bestemte oss for at vi ville bruke den som utgangspunkt for samtale om endetiden. Anbefaler andre også dette

David sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...

Og jeg tror vi lar saken ligge med dette, slik jeg har oppfordret til tideligere.

Anonym sa...

Hei.Har nettopp lest boken din,og må si dette er den beste boken eg har lest om dette vanskelige temaet.Lett å forstå og Bibelen er hele tiden rettningssnoren for temaet.Veldig bra.Denne er å anbefale til alle troende og ikke troende for oppbyggelse.Lurer på en ting.Eg er frelst,men min kone er ikke frelst ( Enda :-)men det står at den andre part ( Ikke frelst ) er helliget igjennom den som er frelst?Er det en lovnad om frelse til den ufrelste partner?Hva med ( Du og ditt hus skal bli frelst? )Har hørt en del utsagn om dette..Hva tror du?

Anonym sa...

Bibelen er tydelig på at frelsen kun er gjennom Jesus Kristus. Alle som tar imot Ham som sin Herre og Frelser blir frelst (Joh 1:12 m.fl.).

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...

Når man ikke er interessert i å holde seg til det som er tema for en blogg (når tema er oppgitt), men kun legger inn reklame for egne blogger for å få opp besøkstallene der - da er det selvfølgelig reklame. Hva skulle det ellers kalles? Hjemme i postkassen kan jeg reservere meg mot reklame. E-post kan jeg bare la spamfilteret ta seg av. Men blogger må man rulle nedover for å finne de saklige innleggene mellom Åleskjærs egenreklame og Anonyme Åleskjær-fans som skal hjelpe ham. Dette er så pass ødeleggende for seriøse blogger at jeg anbefaler enten den som kaller seg ENDETID eller Løvdahl til å fjerne disse reklameinnleggene fra bloggen.

Ulf Magne sa...

Etter å ha blitt utfordret på dette nå flere ganger, er det blitt gjort.

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...

Innlegg med utskjelling av personer og/eller banneord vil bli slettet.

Anonym sa...

Hei. har nå bestilt boken, gleder meg til å lese den. håper den er bra, har lest litt om emne, og det er ikke alt som er like bra.. beste jeg har lest hit til er Tim Lahaye's "lever vi i de siste tider". Han sier at hamagedon er etter at satan har sluppet løs etter tusenårsriket, jf 20.7-9. ser her på bloggen at dere mener hamagedon kommer i slutten av 7 års trengselen.. jeg er klar over at den skal avslutte med en krig også, men harmagedon? hvorfor mener dere det?

Johan Hammerich sa...

Jeg har lest boka di og menner den gir en god oversikt over endetiden. Jeg er ved å slå opp skriftsteder som henvises til i boka og under kap. om opprykkelsen henvises der til Jud 1,14 & Åp 17,14 i forbindelse med Jesu gjenkomst med de hellige. I det første er det hellige engler & det andre vinner Jesus seier sammen med de hellige, men der står vel ikke noe spesifikt om at Jesus returnerer med de hellige eller tar jeg feil?