tirsdag 20. desember 2022

Jesus forvandlet livet vårt totalt !

Monica og Steinar Hystad ble gift i år 2000.  Ingen av dem var aktive kristne.  Ingen av dem hadde heller vokst opp i hjem hvor troen på Jesus Kristus var særlig til stede. De gjorde gjerne et besøk i kirken i forbindelse med julen, brylluper og begravelser.  Slik det er for mange andre.  Men Monica fikk etter hvert en stor utfordring.

I dag er både Monica og Steinar trofaste medlemmer og aktive møtedeltagere i Baptistkirken Betel i Lillesand.  Men det var ingen selvfølge at de skulle finne veien til Baptistkirken eller troen på Jesus Kristus.  Deres liv var fylt opp av helt andre ting.

 Drakk hver helg

På grunn av smerter og andre ting i livet, begynte Monica å drikke. Etter hvert ble det mer og mer. Til slutt «festet» hun nesten hver helg, og da var hun ikke grei å ha med å gjøre, forteller hun. Høsten 2015 begynte det en prosess i henne som skulle snu om på livet.

 Sint når det var snakk om Jesus

- Mamma hadde funnet fram til troen, og ble med i Baptistkirken Betel i Lillesand allerede i 2008. Men hver gang hun begynte å prate om Jesus, ble jeg bare sint.  Men høsten 2015 begynte jeg å lete.

Monica var i denne tiden innom Domkirken i Kristiansand flere ganger. Hun oppsøkte også Blå Kors, og fikk snakke om de ting hun slet med inni seg. Men hun fortsatte likevel å leve slik hun hadde gjort en tid til.

Alkoholen gikk i vasken

En helg i november var Monica på julebord med jobben.  Hun var ute hele natta, men dro etter hvert hjem til en kusine.  Der ble hun hentet av Steinar fordi hun var så dårlig etter festen på julebordet. 

- Jeg la meg da jeg kom hjem, og Steinar kom innom flere ganger for å se til meg.  Da jeg våknet og stod opp igjen søndag 15. november 2015, sa jeg til Steinar: «Skal vi helle ut all alkoholen i vasken?» Det gjorde vi, og det føltes godt.  Det var noe som slapp taket.

Besøk av Jesus

Monica forteller videre at ved frokostbordet mandag morgen, før jobb, så måtte hun fortelle noe til Steinar. «Det har skjedd noe, jeg har fått besøk i hjertet,» fortalte hun mannen sin. 

- Jeg kjente en varme i hele kroppen, og hørte en stemme som sa «Det går bra, Monica!»

- Var det Jesus, spurte Steinar

- Ja, det var Jesus.

Monica tok opp telefonen og ringte sin mor og fortalte nyheten: «Mamma, jeg har blitt frelst!».  Hun ble selvfølgelig glad. Så ringte Monica sine barn og fortalte nyheten om at hun hadde sluttet å drikke og hadde helt ut all alkohol i vasken.

Når hun kom på jobb, fortalte hun også til sjefen at hun hadde blitt frelst.  «Ja, jeg ser det på hele deg. Jeg kan se i ansiktet ditt at det har skjedd noe, du er forandret.»

Det ble begynnelsen på et nytt liv, og vi har fått en helt annen atmosfære i hjemmet.

Baptistkirken Betel

Etter denne opplevelsen begynte både Monica og Steinar å gå i Baptistkirken Betel i Lillesand.  Steinar hadde ikke hatt en slik opplevelse som Monica fortalte om.  Men på møtene i Baptistkirken opplevde han at han fikk en dypere forståelse av hva kristen tro handlet om. 

- Troa kom gradvis til meg, uten noen spesielle opplevelser, forteller Steinar. 

- Det eneste jeg er lei meg for, er at ikke vi begynte å gå tidligere.  For nå har vi kommet hjem. Det er her vi hører til.

Monica ble medlem i Baptistkirken i 2016, mens Steinar måtte ha litt mer betenkningstid, og ble medlem halvannet år senere i 2017. 

- Bare det å være til stede, høre sang og tale, det gjør noe med meg. Vi har fått et forhold til Jesus.

Evangeliske sanger i hemmelighet

Allerede før Steinar kom så langt at han tok imot troen på Jesus Kristus, hadde han smuglyttet til salmer og evangeliske sanger.  Han hadde mange sanger lagret på mobiltelefonen, og disse overførte han trådløst til høreapparatene.  På den måten kunne han lytte til kristen sang og musikk uansett hvor han var, uten at noen visste om det. 

Kjører fra Kristiansand

På vei til gudstjenester og møter i Baptistkirken Betel i Lillesand, kjører ekteparet Hystad forbi ganske mange kirker og bedehus.  De bor i Kristiansand, men opplever at de må reise til menigheten i Lillesand.

- Vi har «landet» i Baptistkirken Betel og kjenner at dette er vårt åndelig hjem.  Her er det godt å være, det er her vi hører hjemme, forteller de. I dag har begge oppgaver i menigheten.  Steinar håndterer lyd og bilde, Monica sitter i menighetsrådet, og begge leder møter.  Livet har blitt totalt forandret etter møtet med Jesus.

LES MER om Baptistkirken Betel her:

Jesus ble løsningen

Gud berget livet hans - igjen!

Frie baptister i Norge

Baptister flytter inn i Rikets Sal

Ingen kommentarer: