fredag 16. desember 2022

Gud berget livet hans - igjen !

«Du skulle vært død mange ganger, du!»  De har hentet fram journalen på sykehuset, rister på hodet og konstaterer at denne mannen har reist seg etter utallige hendelser som normalt sett skulle tatt livet av et menneske.

Denne gangen har han mistet alt han eide i husbrann.  Flere stedet på kroppen har flammene brent bort huden hans.  Men han kjenner ingen smerter.  «All ære til Gud!», sier Kurt Arne Sanden fra Vennesla. 

Gir Gud ære

Vi sitter og snakker sammen under kirkekaffen i Lillesand Baptistmenighet, som er hans åndelig hjem. Husbrannen på Vennesla i oktober, ble omtalt på NrK og i flere lokalaviser.  Kurt Arne er mest opptatt av å gi Gud ære for at han lever.  Kollisjonen med et vogntog noen år tidligere, var så alvorlig at han heller ikke skulle ha overlevd. Men nå sitter han her under kirkekaffen og vitner om den Gud som har berget han fra døden - igjen.

En overtent leilighet

En søndag kveld i oktober sitter Kurt Arne og ser på TV sammen med katten.  Da kjenner han plutselig røyklukt.  Han begynner å se seg om i huset, rom for rom, og da han åpnet døren i det siste rommet ser han flammene komme ned over et klesskap fra taket.  I løpet av få minutter var leiligheten overtent.  «Man tenker ikke helt klart i slike situasjoner», forteller han.  «Jeg burde jo bare ha lukket døren og kommet meg ut så fort som mulig, men jeg begynte å lete etter katten og hunden. De måtte jo berges ut!»   

I livet og smertefri

Røyken fra slike husbranner er farlig å puste inn, man kan rett og slett ødelegge lungene.  Til slutt var leiligheten full av røyk.  «Det var ikke mulig å se noe lengre, og jeg måtte komme meg ut.  Jeg fikk ingen ting med meg, heller ikke katten og hunden.  De har jeg ikke sett siden brannen».  Det er anslått at Kurt Arne var opptil 10 minutter i brannrøyken før han kom seg ut.  På sykehuset konstaterer de at lungene er helt fine, ingen skader.  Fingrene, foten og flere steder på kroppen er hudløse etter brannskader, men smertefrie.  Bare fjorten dager etter brannen er sårene i ferd med å gro.  «Det er bare Gud som gjør slikt,» forteller han.  Selv var han frivillig redningsmann da Hotel Caledonien i Kristiansand brant for en del år siden.  14 mennesker omkom i den brannen, og mange ble behandlet for skader.  Han er takknemlig for at han nå er i livet.

Klemt mellom to vogntog

Men det er altså ikke første gang han med Guds hjelp har lurt døden.  Det han nå forteller har han ingen minner av selv.  De minnene forsvant i ulykken.  Seks måneder lå han i koma, og alt som skjedde i livet hans før denne ulykken er slettet fra hukommelsen.  Han må derfor referere til dokumenter fra politiet og omtale i media.  Et stort vogntog var i ferd med å kjøre forbi et annet vogntog, da han kom kjørende med sin varebil.  På en eller annen måte havnet varebilen i klem mellom disse to møtende vogntogene, og ble selvfølgelig totalt vraket.  Men sjåføren, Kurt Arne Sanden, hadde på mirakuløst vis klart å hoppe ut av bilen i siste sekund.  Han var derfor ikke blitt knust sammen med bilen, men likevel alvorlig skadet, og det skulle gå et halvt år før han våknet opp fra koma.  «Det er merkelig å se seg selv ovenfra,» sier han.  «Jeg så meg selv bli dratt inn i en tunnel, slik flere andre også har vitnet om i forbindelse med nær-døden-opplevelser». 

«Gud må ha bruk for meg en stund til.  Det må jo være en grunn til at jeg har blitt berget fra døden igjen og igjen,» avslutter Kurt Arne.  Det er det nok all grunn til å tro.

Bilde 1: Skjorta har Kurt Arne fått av en i menigheten, siden også alle klær forsvant i brannen.

LES MER  om Baptistkirken Betel i Lillesand

Jesus ble løsningen!

Jesus forvandlet livet vårt totalt

Frie Baptister i Norge

Baptister flytter inn i Rikets Sal


Ingen kommentarer: