mandag 17. mai 2010

Prisen for å følge Jesus i dag og fremover


Omkostningene med å følge Jesus i årene som kommer - i Europa, og Norge - kan bli høyere om man vil ta etterfølgelsen på ramme alvor. Allerede nå viser det seg at enkelte betaler dette med å bli arrestert på åpen gate, slik det blant annet har skjedd i England ved to anledninger. En dansk far får ikke lenger ha samvær med sin datter, fordi han har tatt henne med på møter i en pinsemenighet. Det er danske myndigheter som har lagt ned forbud.

Jeg tror dette bare er begynnelsen. Radikal kristen tro vil ikke aksepteres i det postmoderne Europa. Ikke en kristen tro som har Bibelen som autoritet, og som ikke vil bøye seg for statsmakten. Troen vår kommer til å bli satt på prøve. Er den verd å dø for? Betyr vår overbevisning noe? Jeg spør ikke i dag, hvor det kanskje er lett å avlegge den gode bekjennelsen, men når du blir satt under press. Når mennesker taler ondt om deg, setter ut rykter, sjikanerer deg og familien din. Når du blir gjenstand for hån og spott, og folk ler av deg når de hører navnet ditt.

Jeg kom til å tenke på et dikt av mor Basilea Schlink, grunnleggeren av De evangeliske Mariasøstre, som handler om dette. Hun skriver:

Guds Lam går stille korsets vei
med alle sine etter seg,
små lam som korset favner.
Så kjærlig ser de opp til Ham
som bærer deres synd og skam,
Hans milde blikk dem møter.

Ja, kjærlig ser Han til de små
og styrker dem så de kan gå
på korsets smale stier.
Hans dyre blod dem kraften gir
så ingen trett på veien blir,
og de for Ham kan lide.

Slik går mot himmelen små lam,
som helt forener seg med Ham
i kjærlighet til korset.
På Jesu vei de bærer sår.
velsignelse fra dem utgår.
Hvert Jesu lam er salig.

I 1.Pet 1,6-7 leser vi følgende:

"Over dette jubler dere, selv om dere nå, en liten stund, om så skal være, opplever sorg ved mange forskjellige prøvelser, for at den prøvede ekthet i deres tro - som er mye mer dyrebar enn gull som forgår, selv om det lutres ved ild - må bli funnet til lov, pris og ære ved Jesu Kristi åpenbarelse."

Mor Basilea har også skrevet en bønn, som jeg av og til ber:

Abba, kjære Far, jeg setter min lit til Deg.
Du holder meg oppe
og bærer meg igjennom.
Du er med meg og hjelper meg.
Ditt hjerte er mitt skjulested.
Når jeg er forent med Deg,
kan ingenting skade meg.
Du er mitt skjold,
og Dine engler våker over meg.

(klippet fra Bjørn Olav Hansens blogg: http://bjornolav.blogspot.com/)

2 kommentarer:

Ulf Magne sa...

Danske myndigheter nekter nå en far samværtsrett med sin datter, fordi han har tatt henne med på møter i en av landets pinsemenigheter. Statsforvaltningen Syddanmark nektet nylig en fraskilt far samværsrett med sin datter, fordi han ikke ville rette seg etter myndighetenes pålegg om ikke å ta med datteren i kirken. I pålegget fra danske myndigheter heter det:

«Vilkår for samværet er at (farens navn, red.) ikke tar med (barnets navn, red.) til steder, hvor pinsekirkens/misjonens medlemmer dyrker sin religion.»

Det er mildt sagt oppsiktsvekkende at danske myndigheter legger seg opp i hvordan danske borgere gir uttrykk for sin tro. Underlig er det også å lese at man beskriver pinsebevegelsen som en egen religion.

Direktæren for Institutt for Menneskerettigheder, advokat Jonas Christoffersen sier til den danske avisen Kristeligt Dagblad at vedtaket danske myndigheter har gitt er ulovlig:

"Jeg skjønner ikke at det skulle være lovlig å innføre et slikt vilkår når den eneste grunnen er at man er medlem av et minoritetssamfunn. På denne måten er det kommunen og tidligere ektefelle som bestemmer over folks religiøse overbevisning", sier Christoffersen.

Pinsebevegelsen i Danmark vil nå menneskrettighetsdomstolen, om ikke danske myndigheter endrer sitt vedtak. Dette er et klart brudd på religionsfriheten.

Jeg tror ikke dette blir siste gang vi ser eksempler på at myndighetene i et europeisk land griper inn overfor kristne med minoritetsbakgrunn. Slik har vi sett mange eksempler på i europeisk historie, og etter hvert som bibeltroende også i Europa blir gjort til gjenstand for harde angrep også fra myndighetene vil forfølgelsen intensiveres. Dette må vi være forberedt på, så det ikke kommer som et sjokk når det skjer.

Også i Europa vil det medføre store omkostninger med det å være en bibeltro kristen, og stå for en radikal etterfølgelse av Jesus.

Se:

http://www.vl.no/kristenliv/article22839.zrm (fra: http://bjornolav.blogspot.com/)

Ulf Magne sa...

Fire politimenn arresterte gateevangelisten Dale MacAlpine for å ha lest hva Bibelen sier om homoseksualitet, på gata i den engelske byen Workington 20.april.

Det har vakt stor internasjonal oppsikt, at en kristen forkynner ble arrestert av politiet for å ha sitert Bibelen på åpen gate i England. 13. mai måtte politiet trekke tilbake anklagene mot ham. Men dette er ikke første gang kristne forkynnere blir arrestert i England av samme årsak. For en tid tilbake opplevde en amerikaner det samme. Arrestasjonen av Dale MacAlpine viser at bibeltroende går en tøff tid i møte. Selv ikke det å lese fra Bibelen offentlig tolereres lenger. Fra: http://bjornolav.blogspot.com/search/label/Forf%C3%B8lgelse