torsdag 25. august 2016

Falske profeter & lærere, Del 4

Artikkelserie om falske profeter og lærere i endetiden

Her følger fjerde artikkel om kjennetegnene på falske profeter og lærere:

3. Falske lærere hvitvasker synd; sanne ledere forkynner omvendelse.

En integrert del av det budskapet en mann sendt av Gud bringer er kallet til omvendelse fra synd og tilbakevending til Gud. Profeten Mika sier dette om sin tjeneste: "Men jeg, jeg er fylt av kraft ved Herrens Ånd, av rett og av makt, så jeg kan forkynne Jakob hans overtredelse og Israel hans synd." (Mika 3,8)

Det er interessant å merke seg dette: Alle profetene i Det gamle testamente ble sendt av Gud for å forkynne omvendelse! Hos profeten Jeremia heter det:

"Jeg sendte også alle tjenerne Mine, profetene, til dere, ja fra tidlig morgen sendte Jeg dem og sa: Vend nå om, hver mann fra sin onde vei og bedre deres gjerninger. Følg ikke andre guder for å dyrke dem..." (Jer 35,15)

Omvendelse er også et hovedfokus i Det nye testamente.

Døperen Johannes forkynte omvendelse: "I de dager sto døperen Johannes fram og forkynte i Judeas ørken: Omvend dere, for himlenes rike er kommet nær!" (Matt 3.1-2)

Jesus forkynte omvendelse: "Fra den tid begynte Jesus å forkynne og si: Omvend dere, for Himlenes rike er kommet nær." (Matt 4,17)

Apostelen Peter forkynte omvendelse: "Da sa Peter til dem: Omvend dere ..." (Apgj 2,38a) "Derfor få et nytt sinn og vend om..." (Apgj 3,19)

Apostelen Paulus forkynte omvendelse: "... men jeg forkynte først for dem i Damaskus og i Jerusalem og over hele Judea området og så for hedningene, at de skulle få et nytt sinn, vende om til Gud og gjøre gjerninger som er omvendelsen verdig." (Apgj 26,20)

Vi bør også merke oss at Jesus fortsetter å understreke behovet for omvendelse i brevene til de syv menighetene i Lille-Asia. Se Åp 2,3 og v.16,21 og 22 og i kapitel 3,3 og v.19

Gudfryktige ledere unngår ikke emnet synd, men de holder det frem og kaller til omvendelse.

De falske profetene derimot forkynner dette: "Intet ondt skal komme over dere." (Jer 23,17)

"Min hånd skal stå imot de profetene som ser tomhet og taler løgn. De skal ikke være i Mitt folks råd. De skal ikke skrives opp i boken til Israels hus. Heller ikke skal de komme inn i Israels land. Dere skal kjenne at Jeg er Herren Gud. For de har sannelig ledet Mitt folk vill og sagt: Fred! enda det ikke er noen fred..." (Esek 13,9-11)

I Norge i dag har vi biskoper og prester som lærer og lever i strid med Guds ord, som godkjenner synd. Vi har pastorer og menigheter som ser gjennom fingrene med samboerskap, som ikke er villig til å ta oppgjør med synd i eget hus. Vi har menigheter som sjeldent eller aldri snakker om synd eller om gudsfrykt. Men de underviser mye om hvordan vi kan få en bedre hverdag, et bedre selvbilde. Ingen steder i Det nye testamente snakkes det om å få et bedre selvbilde. Men det snakkes mye om selvlivets død. Vi har falske profeter som snakker om at synden er tatt bort og eksisterer ikke lenger, at vi ikke har noe å omvende oss fra lenger. Det er få sanne profeter og lærere igjen som forkynner om synd og omvendelse. Men det er det som fører frem og hjelper mennesker til å finne Livets vei.

(Fortsetter i morgen)

Ingen kommentarer: