mandag 8. mai 2023

Amerikabibler

 

Et glimt fra min bibelsamling 20: På slutten av 1800-tallet ble det utgitt flere store familiebibler av amerikanske forlag, beregnet på innvandrere til USA.

Bibelen til venstre er en norsk Bibel, utgitt i 1890 av det amerikanske forlaget Holman & Co.  Den veier hele 7 kg, og har utskjæringer i omslaget.  Den har også de apokryfe bøker.

Det eksemplaret jeg har i min samling har dessuten et par interessante feil i teksten på forsiden av boken.  Her har man blandet engelsk og norsk språk.

Slike "Amerika-Bibler" ble utgitt på flere språk. Jeg har også en svensk utgave (se nedenfor).  Til tross for at den både ser forholdsvis lik ut, og har samme

vekt, er den ikke utgitt av samme forlag.  Det står ikke oppgitt forlag i det eksemplaret jeg har, men det står "Copyright: W. R. Vansant".


Ingen kommentarer: