søndag 10. september 2006

Innhøstning av mennesker i endetiden

I natt drømte jeg om innhøstning og spirekraftige såkorn. Jakob skriver i sitt brev: "Vær tålmodige, brødre, til Herren kommer! Se, bonden venter på jordens dyrebare grøde. Han venter tålmodig på den, til den har fått tidligregn og senregn. Vær også dere tålmodige, og styrk hjertene, for Herrens komme er nær." (Jak 5,7-8) "Mens mørke dekker jorden, og det er belgmørke over folkene", (Jes 60,2) fokuserer jeg på de profetiske ordene fra profeten Joel som gjelder for vår tid: " I de siste dager skal det skje, sier Gud, at jeg øser ut min Ånd over alle mennesker. Deres sønner og døtre skal tale profetiske ord, de unge skal ha syner, og de gamle blant dere ha drømmer. Selv over mine slaver og slavekvinner vil jeg i de dager øse ut av min Ånd, og de skal tale profetisk. Jeg lar varsler vise seg oppe på himmelen og tegn nede på jorden: blod, ild og røykskyer. Solen skal forvandles til mørke og månen til blod før Herrens dag kommer, den store og strålende. Men hver den som påkaller Herrens navn skal bli frelst." (Joel 3,1 ifølge Apgj 2,17-21) Til tross for alt mørke rundt oss, fokuserer jeg på den store gjerning som Den Hellige Ånd skal utføre i vår tid, i den siste tiden før Jesus kommer igjen. Denne siste store utøselsen av Den Hellige Ånd som skal berøre alle mennesker, og føre til en stor innhøstning av mennesker for himlenes rike. Vi ser allerede mange tegn på at muslimer, hinduer, buddhister blir frelst, og mange er de som gir sine liv for at dette skal kunne skje. Martyrskaren teller stadig flere sjeler. Vi opplever bokstavelig det som står i Salme 126,5-6: "De som sår med gråt, skal høste med fryderop. De går gråtende og bærer den sæd de sår ut, de kommer hjem med fryderop og bærer sine kornbånd." Det er hardt jordsmonn mange steder, men når Den Hellige Ånd væter jorden gjennom martyrenes tårer, bærer jorden rik frukt.Jakob taler spesielt om Herrens komme. De første kristne levde i forventningen om Jesu umiddelbare komme. De opplevde mange ganger at Den Hellige Ånd ble utøst over mennesker, og de så mennesker frelst, helbredet og satt fri. Men Jesus kom ikke i deres levetid. Jakob sier mer: Vær tålmodige, sier han, henvendt til den tids og vår tids kirke. Det gjenstår noe som Gud venter på skal skje. Og så taler han profetisk om to slags åndelige årstider. Han snakker om tidligregnet som faller om våren, som væter de nyplantede såkornene og får den til å gro og vokse, så kommer måneder av tørke, før senregnet kommer, og innhøstningen kan skje. Gud venter på senregnet, og det regner mange steder på jorden i dag. Nå ber jeg om at dette senregnet også må falle over Norge.Charles Wesley, som var en yngre bror av metodismens grunnlegger, John Wesley, og en av de fremste salmedikterne i den engelsktalende verden, skrev dette om Jak 5,7: "Bonden ventet på sin dyrebare grøde, som vil kompensere og gi vederlag for hans arbeid og tålmodighet. Han vil motta tidligregnet umiddelbart etter at han har sådd, og senregnet rett før innhøstningen." Charles Wesley trodde på en stor utøsing av Den Hellige Ånd rett før Jesus kommer igjen. På dette punktet deler jeg hans tro. La oss be om det!

Av Bjørn Olav Hansen, http://www.bjornolav.blogspot.com/

Ingen kommentarer: